Peter Hansen (1868-1928)
Peter Hansen |
Hansen, Peter Marius, 1868-1928, maler. *13.5.1868 i Fåborg, ?6.10.1928 smst., begr. smst. Forældre: Dekorationsmaler Peter Syrak H. og Marie Birgitte Rasmussen. ~22.10.1898 i Kbh. med Elisa Nikoline Schoubye, *5.4.1862 i Århus, ?12.11.1948 i Kbh., datter af købmand Jens Sehestedt S. og Eva Kirstine Nielsen.
Peter Hansen - To veninder 1910 - Vesterbro, Enghavevej |
Biografi
Peter Hansen blev varigt præget af Zahrtmanns frie syn på maleriet. Som Johannes Larsen og Fritz Syberg var han blandt dennes første elever, og der opstod et kammeratskab mellem de 3, som kom til at danne kernen i Fynboerne. H. og hans barndomshjem i Fåborg blev et samlingspunkt for Fynboerne, som blev opfattet som kontroversielle på grund af deres farver, teknik og motiver, der af nogle kritikere ansås for landlige og pågående. H.s produktion viser fra starten en veludviklet fornemmelse for form og en fin koloristisk sans. Billederne beskriver den virkelighed, H. var omgivet af. Hans landskaber har høj horisont, udbredte kornmarker og dybdeskabende hegn eller er bakkede under en skyet sommerhimmel, f.eks. Bølgende rug (1894), der i farve og komposition er inspireret af Van Gogh, hvis billeder var udstillet i København i 1893. Mennesker indgår i de fleste landskabsbilleder, der ofte er i slægt med naturalismens genrebilleder, mens andre er præget af den franske impressionisme, som H. havde kunnet se på udstillinger i København sidst i 1880erne. Hans lys- og farvesyn blev fra omkring 1896 påvirket af Th. Philipsens malemåde. Fra 1905 boede H. med sin familie om vinteren i København på Vesterbro, hvor han især malede kvarteret omkring Enghave Plads. H.s åbenhed over for nye strømninger i kunsten afspejles i disse billeder bl.a. som bevægelse, intensivering af lyset og farven med gul, orange, rød, violet og en kølig blå som karaktergivende farver. Billederne veksler mellem en stram komposition og skitsepræget uhøjtidelighed i skildringen af spadserende med barnevogne, legende børn, avislæsere foran ophængsskabe, mænd med søndagsbajerne og tidens tekniske fremskridt: De gule sporvogne, som H. hurtigt inddrog i sin motivkreds. H. var socialt bevidst, men ikke socialrealist som vennen Jens Birkholm, og han malede uden indignation. Italiensopholdene bibragte H. nye emner som fremmede landskaber, folkeliv m.m., men selv om motiverne svarer til ældre danske maleres, er gengivelsen ny på grund af den frie komposition og dristige farveholdning. H.s figurbilleder er usentimentale og ligefremme, portrætterne er bedst når modellerne er familie og venner, eller når de er udført som studier, f.eks. skitserne til monumentalmaleriet Faaborg Museums Indvielse (1910-12), der vel nok er H.s mest ambitiøse værk.
Peter Hansen - Pløjemanden vender - 1902 - Faaborg Museum |
Uddannelse
Præliminæreks., Kbh. 1883; Tekn. Sk., Kbh. (H. Grønvold); malerlære hos faderen i Fåborg; Kunstnernes Studiesk. 1884, Zahrtmann dec. 1885-90, periodevis 1891-96; Croquissk. i Holckenhus foråret 1909.
Rejser og udlandsophold
Holland 1892; Rom, Olevano 1899; Napoli, Pompei, Civita d'Antino 1903-05; Holland, Belgien, Paris 1909; Italien, bl.a. Pompei 1913-14; Civita d'Antino, Rom 1919-21; Rom 1927-28.
Stillinger og hverv
Teatermaler, Det kgl. Teater (Thorolf Pedersen) en periode.
Peter Hansen: Gødningssamlere på landevejen til Pompeji, 1904 - Faaborg Museum |
Stipendier og udmærkelser
Med., Chicago 1893; Akad. 1899; Mention Honorable, Paris 1900; Bielke 1902; Stoltenberg 1903; Raben-Levetzau 1909; æresborger i Fåborg 1928.
Udstillinger
Kleis' Høstudst., Kbh. 1882; Charl. Forår 1889-97; Kleis, Kbh. 1892; verdensudst., Chicago 1893; Den frie Udst. 1894-1913, 1925-29 (mindeudst.); Kunstnernes Studiesk. Udst. 1896; verdensudst., Paris 1900; Raadhusudst., Kbh. 1901; Civita d'Antino, Kunstforen. Kbh. 1908, 1989; Glaspalast, München 1909; Landsudst. i Århus 1909; Ung da. Kunst 1910; Works by Modern Da. Artists, Public Art Gal., Brighton 1912; Den baltiske Udst., Malmö 1914; Grønningen 1915-19; Nyere da. Kunst, Liljevalchs, Sth. 1919; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Da. målarkonst, Helsingfors 1928; L'art da., Jeu de Paume, Paris 1928; Det da. Kunststævne, Forum 1929; da. kunstudst.: Oslo 1931; Amsterdam 1934; Riga 1936; Ungarn 1936; Bukarest 1936-37; Beograd 1937, 1961; Nord. Konstutst., Göteborg 1939; Tegneudst., Stat. Mus. for Kunst 1940-41; Art et Travail, Mus. d'Art et d'Hist., Genève m.fl. 1957-58; Danm.billeder, Sophienholm 1978; Fyn i by'n, Hirschsprung 1981; Socialt set, Nordjyll. Kunstmus. 1983; Hav og fjord, Konservesgården, Fåborg 1983; Børn og unge i da. kunst, Hjørring Kunstmus. m.fl. 1985-86; Arb. billeder, Trapholt 1986; Naturen og kunsten, Faaborg Mus. 1986; Det kultiverede landskab, Gl. Holtegaard 1988; Byen og Brønden, Faaborg Mus. 1988. Separatudstillinger: Kunstforen., Kbh. jævnligt fra 1907; Chr. Larsen, Kbh. 1911, 1914, 1921, 1924-25, 1931, 1935; Den frie Udst., Kbh. 1916, 1930; Kunsthallen, Kbh. 1927, 1932; Bachs Kunsthdl., Kbh. 1934, 1936-37, 1940-41, 1949-50; Faaborg Mus. 1993.
Peter Hansen: 'Bimse' ved klaveret, 1902 - SMK |
Værker
Samson (1889, smst.); Kunstnerens steddøtre (1889, Ordrupgaard); To piger i et lysthus (1880/1889, Stat. Mus. for Kunst); Fra Zahrtmanns skole (1890, Faaborg Mus.); Moden rug (1891, smst.); På Christianshavns Vold, forår (1891, Stat. Mus. for Kunst); En landsbyskole (1893, smst.); Bølgende rug (1894, Stat. Mus. for Kunst); Bal i en provinsby (1894, Göteborg Konstmus.); Fra det ydre Nørrebro (1895, Faaborg Mus.); Husmandsbørn luger roer (1895-96, Trapholt); Legende børn på Christianshavns vold (1898, Faaborg Mus.); Hos bedstefar i Campagnen (1899, smst); Frederiksberg Bakke (1901, Hirschsprung); På isen bag byen. Faaborg (1901, smst.); Pløjemanden vender (1900-02, Faaborg Mus.); Høstfolk (1902, smst.); Ved vinduet (1902, Ordrupgaard); Badende drenge (1902, Stat. Mus. for Kunst); Bimse ved klaveret (1902, Stat. Mus. for Kunst); Høslet på engen, Sydfyn (1902, Ordrupgaard); Skibstømrere ved Fåborg havn (1903, Aarhus Kunstmus.); Pige, der sliber rammer (1903, Vejle Kunstmus.); Frugtsælger i Napoli (1903, Stat. Mus. for Kunst); Italienske tiggere uden for kirken San Giuliano, Pompeji (1904, Ribe Kunstmus.); Tærskende okser, Civita d'Antino (1904, Ordrupgaard); Bagere, Pompeji (1904, smst.); Gødningssamlere på landevejen til Pompeji (1904, Davids Saml.); Tiggere uden for en kirke. San Giuliano (1904-05, Stat. Mus. for Kunst); Drengen og Viben (1905, Faaborg Mus.); Vinter i Kongens Enghave (1906, Nordjyll. Kunstmus.); I sengen (1906, Faaborg Mus.); Søster græder, kunstnerens døtre (1906, smst.); Legende børn. Enghave Plads (1907-08, Stat. Mus. for Kunst); Avislæsere ved Politikens væg (1909, smst.); Sjæselongen kommer. Kælkere i Søndermarken (1909, Fyns Kunstmus.); Damhussøen. Forår (1909, smst.); Sporvognsholdeplads ved Enghavevej (1910, Faaborg Mus.); Høstbillede (1910, smst.); Forår. Ung pige med en barnevogn (1910, Stat. Mus. for Kunst); To veninder (1910, Randers Kunstmus.); Sporvogne ved Enghaveplads (1910, Glyptoteket); Pige med barnevogn (1910, Storstrøms Kunstmus.); Bonden og maleren (1911, Faaborg Mus.); Faaborg Museums indvielse (1910-12, smst.); Søndagsbajere (1912, smst.); Efterårslandskab med får (1913, Ribe Kunstmus.); Kai Nielsen modellerer Mads Rasmussen (1913, Faaborg Mus.); Trioen (1914, Ribe Kunstmus.); Færgen over Sarno (1914, Stat. Mus. for Kunst); En pige, der renser bønner (1913-14, Faaborg Mus.); Gade i Pompeji (1913- 14, Glyptoteket); Pige med kat (1915, Randers Kunstmus.); Pinsemorgen i provinsby (1915, Sønderjyll. Kunstmus.); Havnefogeden, rebslageren og skipperen (1916, Stat. Mus. for Kunst); Præsten Hans Madsen stager over til Horneland (1916, smst.); Maleren Theodor Philipsen (1919, smst.); Kobbersmeden i Civita d'Antino (1921, Esbjerg Kunstmus.); Bygevejr i høst (1924, Fyns Kunstmus.); I sommerferien (1925, Nordjyll. Kunstmus.); Novemberpløjning (1927, Sønderjyll. Kunstmus.); Fontænen på Piazza del Popolo (1928, Ribe Kunstmus.); Fra Søkvæsthuset (Aarhus Kunstmus.); Slagteren (1930, Stat. Mus. for Kunst); Blomstrende kirsebærtræ (1928, Nordjyll. Kunstmus.); Fra Piazza del Popolo (1934, smst.); Vinen bindes op (smst.); Sydfynsk landskab (Storstrøms Kunstmus.); endv. akvareller, repr. med tegn., grafik, pasteller, plakater m.m. på Faaborg Mus., Kunstindustrimus., Kbh. Bymus. og Kobberstiksaml.
Peter Hansen: Sporvognsholdeplads ved Enghavevej 1910. |
Kommentarer
Send en kommentar