Lars Swane (1913-2002)
Strandbillede med fra venstre: Christine Swane, Ursula Swane, Marie Larsen, Lars Swane og feriedrengen Roger (bagerst) . 1930 - Kerteminde arkiv |
Swane, Lars, 1913-2002, maler og grafiker. *19.10.1913 på Fr.berg, ?13.1.2002. Forældre: Maleren Sigurd S. og maleren Christine Larsen (Christine Swane). ~1° 24.5.1942 i Birkerød med Ursula Feilberg Uttenreitter, *5.3.1925 i Kbh., datter af forfatteren Poul U. og Agnes Louise Meiner Feilberg. Ægteskabet opl. 1957. ~2° 13.2.1960 i Farum med væveren Aase Birthe Sindt Stricker, *25.3.1929 i Seest, datter af hoteldir. Sigfred Mylius S. og Edith Sindt.
Bordopstilling med udsigt gennem vindue. Sign. Lars Swane, 1976. Olie på lærred. 51×41. Bruun-Rasmussen - 2023 |
Biografi
Lars Swane blev født ind i et af landets mest intense kunstnermiljøer. Som søn af Sigurd Swane og Christine Swane, og med Johannes Larsen som morbror var det forudsigeligt, at opvæksten blev præget af kunst og naturinteresse. I første omgang valgte S. naturen og tog en skovfogedeksamen, men snart tog den kunstneriske arv over, og ledetråden blev en kombination af kunst og natur, tolkninger af virkeligheden omkring os. I S.' landskabsmaleri kan man geografisk følge hans færden fra de første malerår i Nordsjælland til de milevide udsigter fra det højtliggende Holtbjerg i Vendsyssel, hvorfra han på sommerophold begyndte at male i 1950. Fra 1962 blev skridtet taget fuldt ud, og familien flyttede til Holtbjerg. Fra midten af 1980erne blev det til en årrække i det rolige, flade nordfynske kystlandskab omkring Bogense, indtil S. i 1992 vendte tilbage til Nordsjælland og København. Med landskaberne som evig inspirationskilde har såvel akvarel som oliefarver været med på de talrige udlandsrejser såvel som indenlandske ture til Christiansfeld, Samsø, Bisserup Havn, og hvor campingvognen i øvrigt lod sig opstille. S. har malet overalt i Danmark, men har en særlig forkærlighed for kysterne og de stille stemninger omkring jollerne og bådebroerne. Ud over landskaber har S. især malet interiører og opstillinger, hvorimod det er blevet til meget få portræt- og figurbilleder. Fra 1960erne har blomsteropstillinger foran vinduer med landskabsudsigter været et kært motiv for såvel S. som for publikum. Den karakteristiske kombination af skematisk gengivne landskaber, organisk blomsterflor og vinduernes geometri er med litografiet som medium blevet et indslag i tusinder af danske hjem. I S.' første arbejder fra 1930erne hersker en streng forenkling af motiverne med vægt på komposition og velafgrænsede farveflader. I 1940erne vinder en mere koloristisk betonet stil frem, med frie kompositioner og bredere penselføring. Farverne lægges nu af og til på i pasteltynde lag, der giver mindelser om moderens kunst. En række akvarelarbejder fra disse år udmærker sig såvel ved den fine perspektivering som ved en karakteristisk rødbrun grundtone. I løbet af 1960erne bliver billederne til mere præcise og detaljerede skildringer af landskabet, med et sikkert perspektiv og forenklende greb om kompositionen. Samtidig vinder en blank, til tider næsten spejlblank, tone frem i opstillinger og i visse af landskaberne, især kystmotiverne. S. er dybt fascineret af spejlingernes natur, idet de som spejlinger af maleriets motiv på en vis måde er mere virkelige end selve motivet. Med evnen til at viderebringe den umiddelbare oplevelsesglæde ved landskabet og plantevæksterne, specielt blomsterne, har S. været en naturlig kunstnerisk samarbejdspartner for forskellige miljøorganisationer.
Landskab med en hestefold. Sign. Lars Swane, 66. Olie på lærred. 75×90. Bruun-Rasmussen - 2023 |
Uddannelse
2 vintersemestre, Tekn. Sk., Kbh., med ark.udd. for øje, 1929-30; skovfogedelev 1932, eksamen 1935; P. Rostrup Bøyesens malersk. 1936-38; Stat. Tegnelærerkursus 1952.
Rejser og udlandsophold
Tyskland og Tjekkoslovakiet 1930; Sverige 1936, 1939, 1947; Paris, Bretagne, Midtfrankrig, Holland, Belgien, England 1938; Holland, Paris, Sydfrankrig 1949; Paris og Bretagne 1952; Frankrig og Italien 1957; Holland, Frankrig 1959, 1961; Irland 1975; Malta 1985; Israel 1988.
L Swane Landskab, vinter. Sign. Lars Swane 68. Olie på lærred. 80×101. Bruun-Rasmussen 2023 |
Stillinger og hverv
Rammeforretn. i Badstuestr., Kbh. 1944- 45; gal. i Holtbjerg, Vendsyssel 1980-86; i Bogense 1986-92; i Nansensg., Kbh. fra 1992. Tilknyttet Bachs Kunsthdl., Kbh. 1945- 46; fra 1952 i perioder tegnelærer; unikamaler på Den kgl. Porcelainsfabr. 1954-60.
Stipendier og udmærkelser
Wilstrup 1940-41, 1943; Villiam H. Michaelsen 1953; Bent v. Müllens Legat 1956.
Udstillinger
KE 1937-41, 1944; Tegnerudst., Ole Haslund, Kbh. 1940; Bølleblomsten 1942-50; De Tolv 1944; Unionen 1947; Grønningen 1952-54, 1956-57; Da. kunstnerslægter, Charl.borg 1952; Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs Konsthall, Sth. 1961; Pinseudst., Engelsholm Slot 1964; Nordjyderne, Nikolaj, Kbh. 1980; Værkstedsudst., Hjørring Kunstmus. 1986; Salt 1988-93. Separatudstillinger: Vagn Winkels Kunsthdl., Kbh. 1939; Bachs Kunsthdl., Kbh. 1940, 1943-45, 1947-49, 1950 (s.m. Christine Swane); Haagen- Müllers Kunsthdl., Kbh. 1942; Storstrøms Kunstmus. 1950 (s.m. Preben Knuth og Christine S.); Winkel og Magnussen, Kbh. 1953; P. Brøste, Kbh. 1960 (s.m. Victor Brockdorff, Ole Kielberg og Ernst Syberg); Vendelbohus, Hjørring 1964; Skive Mus. 1974; Fr. havn Kunstmus. 1980 (s.m. Christine S. og Sigurd S.); Christiansfeld Mus. 1987 (retrosp.); Kerteminde Mus. og Kunstforen. 1989; Johannes Larsen Mus. 1993 (retrosp.); Anneberg Samlingerne 1994.
Værker
Trappegang (1938); Landevejsbillede, Christiansfeld (1939); Fra Birkerød Sø (1940); Interiør med Figur (1942); Torvet i Køge (1943, Tekn. Sk., Køge); Portræt af Manse (1944, Johs. Larsen Mus.); Skovbillede med figur (1946); Landskab, Dyrnæs (1948);Interiør med gummiplante (1950); Opstilling med blå vase (akvarel, 1954, Johs. Larsen Mus.); Vindue med vilde blomster (1964); Efterårslandskab (1969, Sæby plejehjem); Vinterlandskab (1970, smst.); Vinterudsigt, Holtbjerg (1972); Opstilling med aurikel (1974, Johs. Larsen Mus.); Connemare, Irland (1975); Stenmole med småbåde, Samsø (1983); Blomster i vindueskarm (1989); Fra Bisserup Havn (1993); endv. talrige akvareller og tegninger siden 1938, bl.a. fra Christiansfeld, Farum, Roskilde og Jægerspris (1940rne) samt i forbindelse med rejser; fra 1960 mere end et halvt hundrede litografier med blomsteropstillinger, vinduesudsigter, landskaber og ikke mindst kystpanoramaer med småbåde. Illustrationer: Otto Gelsted: Rundt om en fjord, 1943; E.O. Errebo-Knudsen: Mathildevejen, 1946 (særtryk af Fr.borg Amts hist. Samf. Aarbog, 1945); H.C. Rosted: Hørsholm Plantesk., 1947; Ørslev Kloster, 1960; C. Nørrelykke: Sognet, 1975. Skriftlige arbejder: Lidt om min mor, i: Christine Swane, 1876-1960, Hjørring Kunstmus. 1988.
Kommentarer
Send en kommentar